De hoog-eiwit laag-koolhydraat diëten zoals bijvoorbeeld het Atkins-dieet en het South Beach-dieet zijn effectief, maar de laatste tijd worden er vraagtekens geplaatst bij de effecten hiervan op de gezondheid.
Er zijn niet heel veel effectieve behandelingen voor jonge mensen met zwaar overgewicht (obesitas; met een BMI-waarde > 30). Doktoren hebben vraagtekens gezet bij de veiligheid van een hoog-eiwit laag-koolhydraat dieet voor kinderen.
De redenen waarom zo'n dieet, ondanks dat het veel gewichtsverlies geeft, vaak niet wordt ingezet zijn:
Hieronder lees je een samenvatting van een onderzoek dat is gepubliceerd in 'The Journal of Pediatrics' op 22 maart 2010. Dit onderzoek werd uitgevoerd in Colorado en werd gefund door National Institutes of Health en de National Cattlemen's Beef Association.
Tieners met een overgewicht van minstens 175% boven hun ideale gewicht mochten meedoen aan het onderzoek mits zij verder gezond waren. Zo mochten zij geen type 2 diabetes hebben of andere serieuze medische problemen. Tijdens het hele onderzoek werd hun gezondheid nauwlettend in de gaten gehouden.
Random (naar willekeur) werd bepaald wie een hoog-eiwit laag-koolhydraat dieet kreeg en wie een, meer traditioneel, laag-vet dieet. 24 tieners volgden het hoog-eiwit laag-koolhydraat dieet en 22 het laag-vet dieet.
De groep tieners die het klassieke laag-vet dieet volgden vielen in 13 weken tijd gemiddeld 8 kilo af. Niet slecht dus, maar de groep die het hoog-eiwit laag-koolhydraat dieet volgden verloren maar liefst 14,5 kg lichaamsgewicht in diezelfde periode.
De onderzoekers wilden weten of het verloren gewicht eraf zou blijven en of er verschil zou zijn tussen deze twee groepen. Na 9 maanden werden de tieners opnieuw gewogen en beide groepen hadden het voor elkaar gekregen om níet weer aan te komen.
Dan de hamvraag: Hoe staat het met de gezondheid van de tieners die het hoog-eiwit laag-koolhydraat dieet hebben gevolgd?
Beide groepen lieten een verlaagd niveau zien van het schadelijke LDL cholesterol en hadden juist een toename van (het goede) HDL colesterol. De groep op het lage koolhydraatdieet leek ook veilig te zijn: de onderzoekers konden geen schadelijke invloed meten op groei, botdichtheid en diverse "metabole" parameters (waaronder het hiervoor genoemde cholesterolniveau).
Momenteel is er geen afgesproken standaardaanpak van obesitas bij tieners.
Dít onderzoek laat zien dat een hoog-eiwit laag-koolhydraat dieet een optie kan zijn. Tieners vallen er meer mee af dan met een klassiek laag-vet dieet en het gewicht blijft er ook na 9 maanden af. Er zijn geen schadelijke effecten gezonden wat betreft groei, botdichtheid en bepaalde 'markers' in het bloed. Het is veilig en effectief, maar moet onder medische supervisie worden uitgevoerd.
Er zijn echter ook onderzoeken die wél een verhoging laten zien van de slechte LDL lipoproteïnen (het "slechte" cholesterol) na het volgen van een laag-koolhydraten dieet.
Om een sluitende conclusie te kunnen trekken moet daarom in meer detail gekeken worden naar de verschillen in opzet van deze onderzoeken. Voor nu dus nog geen definitief antwoord.
Vergeet niet je 3 gratis boeken te downloaden
- als je dat nog niet hebt gedaan -
Dat kan nu over…
- (di)eetnieuws
- Schoonheidsidealen
- Slim Belly
- Photoshop dieet
- Mentale Dieet Plan